مقالات

چه جنس پالتویی پرز نمیدهد؟ معرفی N نمونه پارچه پالتویی بدون پرز

چطور از پارچه هایی که پرز می دهند نگهداری کنیم؟

با شروع فصل ‌های سرد و با تغییر و تحول بزرگی که در طبیعت رخ می دهد، کمد لباس خانم‌ ها یا افراد دیگر هم دچار تحولاتی می ‌شود و لباس ‌های خنک و نخی تابستان جای خود را به لباس ‌های گرم با متریال‌ های مختلف مانند: پشم، فوتر، چرم و … می ‌دهند. پالتوها از جمله پرطرفدارترین پوشش ‌ها در فصل ‌های سرد هستند که بین خانم‌ها محبوبیت زیادی دارند. در این مطلب می خواهیم به جنس و متریال پارچه پالتویی بدون پرز بپردازیم.

بهترین پارچه برای پالتوهای زمستانی

معمولا یکی از رایج ‌ترین پارچه ‌هایی که برای دوخت پالتو استفاده می ‌شود، پارچه ‌های پشمی، موهر، فوتر، کشمیر، ابریشم و چرم ‌ها هستند. البته انتخاب بهترین نوع پارچه به نکات و عوامل زیادی بستگی دارد؛ زیرا بعضی از مناطق، زمستان ‌های سردی نداشته و نیاز به پارچه ‌های بسیار سخت ضخیم و سنگین ندارند و شاید افراد هم به وزن این پالتوها حساسیت داشته باشند. افرادی هم هستند که پالتوها را فقط در شرایط خاص به تن می کنند و عوامل دیگری که می ‌تواند در انتخاب بهترین پارچه موثر باشد.

اگر فردی بخواهد پالتویی سبک و پارچه پالتویی بدون پرز داشته باشد، پارچه ‌های پالتویی کشمیر می تواند انتخاب مناسبی باشد؛ البته قیمت این گونه پالتوها نسبت به پالتوهای پشمی بالاتر است. پالتو از جنس پشم بسیار مقاوم و در مقابل ساییدگی و شستشو دوام دارد و در برابر گرما می تواند عایق بسیار خوبی باشد. افرادی هم که فقط در شرایط خاص اقدام به پوشیدن پالتو می کنند، پالتوهایی از جنس چرم می ‌تواند یک استایل شیک و جذاب به آنها بدهد و در مکان ‌های رسمی هم باکلاس ظاهر شوند.

برای افرادی که به تیپ ‌های اسپرت علاقه دارند، پالتو از جنس پارچه‌ های فوتر گزینه خوبی خواهد بود، چرا که دوام و ماندگاری بالایی داشته و حتی برای استایل ‌های فانتزی و رسمی هم جذاب هستند.

معرفی نمونه پارچه پالتویی بدون پرز

پالتوها از پوشش ‌های گرم در فصل ‌های سرد سال هستند که با شروع سرما در مدل و طرح ‌های مختلف به بازار عرضه می ‌شوند. معمولا انتخاب کردن جنس مناسب پالتو برای بیشتر افراد، یک کار مشکل است؛ زیرا این نوع پوشش ‌ها به دلیل مدت زمان کمی که پوشیده می ‌شود؛ موجب می شود که صنعت مد هر ساله مدل ‌های شیک و جدیدی را به بازار وارد کند.

پس افراد ابتدا باید با انواع پارچه ‌های پالتویی مناسب و پارچه پالتویی بدون پرز و گرم آشنایی پیدا کنند تا طبق سلیقه بهترین جنس را تهیه کنند که هم جذاب و شیک باشد و هم مشکلاتی مانند پرزدهی را نداشته باشد. از انواع پارچه پالتویی که پرز ندارند، می ‌توان موارد زیر را نام برد:

پارچه چرم

چرم ها نمونه طبیعی هستند که دارای استحکام زیادی بوده و برای دوخت کیف، کفش و کاپشن به کار می ‌روند و از نوع پارچه پالتویی بدون پرز به شمار می روند.

پارچه ‌های خزدار

این پارچه رنگ بندی ‌های متنوعی دارد که برای دوخت انواع لباس ‌های گرم استفاده شده و بدون پرز هم محسوب می ‌شود. از بهترین الیاف برای دوخت پالتویی است که بسیار پرطرفدار محسوب می شود.

پارچه کشمیر

از انواع پارچه ‌های زمستانی، پارچه کشمیر است که دارای الیاف بسیار سبک و راحتی بوده و گرمای زیادی را هم ایجاد می کند و از جنس پارچه‌ های گران قیمت محسوب می ‌شود.

پارچه‌ های موهر

موهراز جمله پارچه‌ های با دوام بالا است که کمتر چروک می ‌شود و از جمله پارچه پالتویی بدون پرز هم به شمار می ‌آید.

پارچه فاستونی پالتویی

این پارچه کاربردهای زیادی در دوخت است و می ‌توان انواع مختلف پالتوهای زنانه، مردانه و بچه گانه را با آن تهیه کرد؛ زیرا رنگ بندی ‌های بسیار متنوعی دارد که طرف داران بسیار زیادی داشته و دارای وزن سبک و عایق در مقابل هوای سرد است. این پارچه از نمونه های پارچه پالتویی بدون پرز بسیار محبوب به شمار می آید.

پارچه شانل

شانل یکی از پارچه‌ های زمستانی است که می ‌تواند استایل بسیار شیکی را ایجاد کند؛ زیرا پارچه‌ای سبک با بافتی ظریف است و انواع لباس ‌های زمستانی را با آن می ‌توان تهیه کرد. بسیار پرطرفدار بوده و هر دو طرف این پارچه دارای کرک و پرز است که موجب گرما و لطافت بیشتر می شود.

طرز نگهداری پارچه ‌های پالتویی که پرز می دهند

برای اینکه از پرز دادن پارچه‌ های پالتویی یا لباس ‌های دیگر جلوگیری کنیم، باید نکاتی رعایت شوند که عبارت اند از:

  • این پارچه ها باید به صورت منظم بعد از شستشو، اتو شوند.
  • از مواد شوینده ملایم برای شستشوی آنها استفاده شود.
  • پارچه ‌های پرزدار را باید با آب سرد و دست ها شست.
  • از شستن این گونه پارچه ها به صورت زیاد خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن پارچه در مقابل پارگی و سایش اجتناب کنید.
  • پارچه‌ های پرزدار نباید در خشک کن ماشین لباسشویی قرار بگیرند.
  • پارچه ‌های پرزدار را باید جداگانه شستشو داد.

استفاده کردن از سرکه در ماشین لباسشویی بسیار مفید است؛ زیرا از آلودگی ماشین توسط پرز ‌ها جلوگیری می کند و سرکه موجب می ‌شود که از چسبیدن پرز به گوشه ‌های کنار ماشین هم جلوگیری شود، چرا که تمیز کردن آن کار دشواری است.

چه پارچه ‌هایی پرز می گیرند؟

بعضی از پارچه ‌ها نسبت به دیگر پارچه ‌های موجود در بازار به اصطکاک واکنش نشان می دهند و پرز را جذب می کنند. این به دلیل وجود بارهای الکتریکی است و این پرز ها به استایل افراد، یک ظاهر نامرتب و نامنظم می دهند. انواع پارچه ‌هایی که پرز می دهند، عبارت‌اند از:

پارچه‌ های پنبه ای

از الیاف ‌های طبیعی تولید شده و دارای الیافی نرم و کوتاه هستند که از روی سطح پارچه جدا می شوند و موجب می شوند، پارچه ‌هایی که از متریال پنبه هستند، پرز را جذب کنند.

پارچه ‌های پشمی

این پارچه ها از الیاف طبیعی تولید شده اند؛ یعنی از موی گوسفند و … و دارای الیافی بلند و منعطف هستند که بعد از مدتی استفاده کوتاه و نرم تر می ‌شوند. این باعث می ‌شود پرزدار شوند و پارچه‌ های پشمی از جمله پارچه پالتویی بدون پرز محسوب نمی ‌شوند.

پارچه اکریلیک

این پارچه ها دارای الیاف کوتاهی هستند که به آسانی از سطح پارچه جدا شده و مانند پرز دیده می ‌شوند.

پارچه‌ های پلی استر

این پارچه از الیاف مصنوعی تولید می ‌شود و پارچه ‌هایی با این متریال می توانند پرز بدهند. به جز این پارچه‌ هایی که نام برده شد، بعضی از پارچه ‌های ساتن و مخمل که کیفیت نامناسبی دارند هم امکان پرزدهی دارند و از پارچه پالتویی بدون پرز به شمار نمی آیند.

کلام پایانی

می توان با شناخت پارچه پالتویی بدون پرز که البته شناخت آن کمی دشوار است در انتخاب پارچه مناسب توجه و دقت بیشتری صرف کرد و پارچه‌ هایی با الیاف مصنوعی مثل اکرولیک، نایلون و پلی استر را از لیست خرید خود خارج کرد و الیافی که تارهای بلند دارد مانند ابریشم و لنین را به کار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *