مقالات

آشنايی با رشته طراحی لباس + مزايا و معايب آن

لباس هر فرد نشانگر قومیت، اعتقادات، فرهنگ و شخصیت می باشد. بازار کار طراحی لباس در ایران جایگاه بسیار خوبی دارد، زیرا این افراد به حفظ فرهنگ و اعتقادات کمک می‌کنند. از آنجایی که دنیای مد و فشن دنیای بسیار جذابی است روز به روز به تعداد علاقمندان این شاخه از هنر اضافه می‌ شود. پوشش و لباس یک کشور بیانگر فرهنگ آن مرز و بوم است و برای از بین نرفتن این فرهنگ، مطالعه تخصصی چنین رشته‌ هایی اهمیت زیادی دارد. رشته طراحی لباس از رشته‌ های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه‌ ای می‌ باشد. این رشته یکی از رشته ‌های کاربردی است و هدف این رشته تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین آلات بتوانند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو و همچنین برش و دوخت را در تولید رفع کند. هنر جویان رشته طراحی در این مقطع با طراحی لباس و اندام آشنا می‌ شوند که این آشنایی  اولیه به حساب می‌آید.  در زمینه دوخت لباس هنرجویان کار و دانش دوخت بیشتری نسبت به هنرجویان فنی حرفه‌ ای انجام می‌ دهند. هنرجویان در سال دوم متوسط واحد هایی مانند: طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، دوخت و الگوی اولیه را می‌ گذرانند و آشنایی اولیه را با هنر به دست می‌ آورند. در سال سوم نیز با گذراندن واحد هایی مانند: طراحی اندام و لباس، الیاف نساجی، دوخت و الگوی لباس کودک و تاریخ هنر ایران و جهان خود را برای وارد شدن به دانشگاه و ادامه تحصیل آماده می کنند. این رشته در دانشگاه در سه مقطع کاردانی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ارشد با نام‌ های دیگر دانشجو می پذیرد.
درآمد طراح لباس نیز بر پایه عوامل مختلفی مانند: مهارت، تجربه، شهرت و نوع فعالیت مانند دور کاری یا حضوری متغیر است.

برخی وظایف فارغ التحصیلان رشته طراحی لباس

  1. انتخاب رنگ، لوازم تزیینی و پارچه مناسب برای هر طرح
  2. پیش بینی علایق و سلیقه‌ های مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگ و اشکال
  3. کشیدن طرح‌ های لباس، کفش ‌ها و … به صورت دستی یا با کمک نرم ‌افزار کامپیوتر
  4.  آشنایی کامل با تاریخ و آداب و رسوم جامعه هدف
  5. تخمین هزینه تولید
  6. یافتن تامین کنندگان مواد اولیه
  7. نظارت بر تولید طرح‌ ها
  8. ارائه نمونه‌ ها به افراد و مراکز مرتبط مانند سرمایه ‌گذاران یا تولید کنندگان

بیشتر بخوانید: ویژگی های مانتوی بهاری را بشناسیم

 مزایای طراحی لباس

  1. محیط هیجان انگیز : لباس می‌تواند حوزه هیجان انگیز برای افرادی باشد که از خلق اثر هنری و رساندن پیام‌ های مهم به جامعه لذت می برند، افرادی که به این صنعت سرگرمی می پیوندند از تدوین و نقل داستان ‌های سرگرم کننده که منعکس کننده ایده ‌ها و فلسفه های نوآورانه هستند لذت می برند.
  2. ارتباط با افراد مختلف : طراحان لباس با همه افراد مستعد و خلاق مانند: کارگردان، بازیگر، طراحان تولید، مدیران فیلمبرداری و … همکاری می‌ کنند و می‌ توانند برای افراد مشهوری که در زمینه هنر بازیگری هستند طراحی لباس انجام دهند. طراحی لباس می‌تواند تغییرات زیادی را برای برقراری روابط سازنده و پایدار با همکاران خود داشته باشد.
  3. سفر به مکان‌های مختلف : عوامل تولید معمولاً به مکان‌ های در اطراف جهان سفر می‌کنند پس تیم تولید ممکن است تقاضای استخدام طراح لباس در خارج از کشور را داشته باشد.

 معایب طراحی لباس

  1. مسئولیت پذیری : طراحی لباس می‌ تواند وظیفه دشواری باشد، زیرا لازم است از قبل تحقیقات کاملی انجام شود.
  2. درآمدی نامنظم : طراحان لباس به صورت پروژه ‌ای کار می‌کنند و ممکن است روند درآمد شغل طراح لباس روندی نامنظم باشد.
  3. ساعت کاری نامنظم : طراحان لباس ممکن است در ساعت کاری نامنظم برای فرآورده کردن نیاز مشتری فعالیت کند، حتی در برخی مواقع مجبور هستند تا دیر وقت در محل کار بمانند و کار خود را به پایان برسانند.

نکته ی پایانی

طراحی لباس شغلی است که با توجه به اهمیت صنعت لباس جایگاه ویژه‌ای دارد و افراد زیادی به خصوص خانم‌ ها به آن علاقه دارند. برخلاف تصور امروزه بسیاری از طراحان لباس راهشان را پیدا کرده و از طریق مختلف مانند شبکه ‌های اجتماعی به معرفی مهارت و تخصص خود پرداخته و مشتریان خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *