مقالات

با پارچه های مناسب مانتو تابستانی آشنا شوید + مزایا و معایب هر کدام

پارچه های مناسب مانتو تابستانی

معرفی انواع پارچه های مانتو سبک تابستانی

زمانی که فصل گرم و دلچسب تابستان از راه می ‌رسد، دغدغه‌ های بیشتر خانم ‌ها این است که چه چیزی بپوشند، تا بتوانند این گرما را به راحتی تحمل کنند و به کارهای خود برسند. پس اگر بتوان پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی و لباس ‌های خنک تابستانی را مهیا کرد، می ‌توان از عرق سوز شدن و اذیت شدن در این فصل، راحت شد. امروزه پارچه ‌های مناسب زیادی وجود دارند که فقط مختص به این فصل بوده و بسیار خنک و سبک هستند و می ‌توان انواع لباس ‌ها و مانتو های مناسب این فصل را با آنها دوخت.با ما در مزون لباس ثامن همراه باشید.

 

ویژگی ‌های پارچه‌ های مناسب مانتو تابستانی و تاثیر آنها در سلامتی

با شروع فصل تابستان و گرمای این فصل، بیشتر خانم‌ ها و حتی آقایان، به فکر استفاده کردن از پارچه‌ و لباس های تابستانی می ‌افتند که سبک و نازک بوده و دارای طرح ‌ها و رنگ ‌های مناسب و زیبایی هستند. ولی آیا می ‌دانید که این پارچه ‌های خنک بر سلامتی شما هم تاثیر می گذارند. پس برای فهمیدن این تاثیرات و ویژگی ‌های پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

 

پارچه‌ های مناسب تابستان

 

توانایی جذب عرق

بیشتر پارچه ‌های تابستانی که از جنس پنبه هستند، تعریق را به خود جذب می‌کنند و آن را خشک می ‌کنند. اگر هوا خشک باشد، این پارچه قابلیت تبخیر آب را هم دارد.

 

رفع باکتری ‌های مضر

یکی از پارچه ‌های طبیعی، پنبه‌ ها هستند که می ‌توانند باکتری ‌های مضر را از محیط حذف کنند و با ایجاد نسیم به خشک شدن سریع هم کمک می ‌کنند. پس اگر پارچه‌ های تابستانی تاثیراتی دارند، این به نوع پارچه آن هم بستگی دارد. در کل استفاده از پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی، مزایای زیادی دارد. البته در برخی از مواقع این پارچه ‌ها آلرژی و حساسیت هم برای برخی افراد ایجاد می ‌کنند که بهتر است، از این پارچه استفاده نکرده و پارچه‌ های مصنوعی استفاده کنند.

 

مناسب برای تهویه هوا

پارچه‌ هایی که برای فصل تابستان مناسب هستند، مخصوصا پنبه ‌ها برای عبور هوا و رد و بدل شدن آن مناسب هستند و حرارت بدن را رفع می ‌کنند.

 

مقاومت در مقابل حرارت

پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی و لباس تابستانی سریع خشک می ‌شوند و با در مقابل نور خورشید قرار گرفتن دچار خرابی نمی ‌شوند. اگر در مقابل یا در معرض گرما باشند، موجب تسکین بوده و از خوردگی پوست هم جلوگیری می کنند.

 

معرفی بهترین پارچه‌ های مناسب مانتو تابستانی

ابتدا قبل از اینکه نام پارچه مناسب برای دوخت مانتو را معرفی کنیم، باید بدانید که به جز آن، باید به جنس پارچه هم توجه کنید و نباید از پارچه ‌هایی که دارای رنگ تیره هستند، برای دوخت مانتو استفاده کنید. نکته بعدی اینکه باید مانتوهای تابستانی را گشاد بدوزید؛ زیرا لباس یا مانتوی جذب، شما را اذیت و کلافه می ‌کند. پس با این توضیحات پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی عبارت اند از:

 

پارچه کتان

از پارچه‌ های خنک تابستانی است که خصوصیاتی دارد که مناسب این فصل بوده، و مناسب دوخت مانتو و لباس است. از مزایای این پارچه این است که درون پارچه یا لباس گرم نمی ‌شود و جریان هوا به راحتی رد و بدل می ‌شود. دارای انواع مختلفی از جمله کتان کشی، ضخیم، سبک و پیچ‌دار است که می ‌تواند برای هر فصلی مناسب باشد. از معایب این پارچه این است که بیش از حد چروک می ‌شود و بهتر است از پارچه‌ های کتان کشی استفاده کرد.

 

پارچه کرپ اسکاچی

از نمونه پارچه‌ های مناسب مانتو  تابستانی است و طبق اسمی که دارد، کرپ بوده ولی دارای بافتی سبک است. مزایای این پارچه، سبک بودن و چروک نشدن آن است که می ‌توان انواع مانتو و لباس تابستانی را با آن تهیه کرد. پارچه کرپ اسکاچی برای دوخت انواع لباس‌های زنانه و مردانه، از جمله مانتو، کت، شلوار، پیراهن، شومیز و دامن استفاده می‌شود. همچنین از این پارچه برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، لباس‌های راحتی و لباس‌های کار نیز استفاده می‌شود. پارچه کرپ اسکاچی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • نرم و لطیف است و به راحتی روی بدن می‌نشیند.
  • دوام بالایی دارد و در برابر سایش و پارگی مقاوم است.
  • تنفس‌پذیر است و به راحتی عرق بدن را جذب می‌کند.
  • قابلیت شستشوی آسانی دارد و به راحتی چروک نمی‌شود.

 

پارچه شیر شکری

یکی از پارچه ‌های مناسب مانتو اسپرت تابستانی محسوب می ‌شود که جنس این پارچه نخ پنبه بوده و لباس دوخته شده با این پارچه، به بدن نمی ‌چسبد و فاصله‌دار از بدن می ‌ایستد. از مزایای این پارچه تابستانی این است که به راحتی، هوا در آن جریان دارد و گرما را به خود جذب نمی ‌کند. منافذی برای عبور هوا دارد و این پارچه تابستانی آب نمی ‌رود و دارای دوام خوبی است.

 

پارچه ‌های نخی

از بهترین پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی، پارچه ‌های نخی هستند که برای دوخت مانتو در فصل گرم مناسب هستند. این پارچه ها به بدن نمی ‌چسبند و گرما را به بیرون از بدن منتقل می ‌کنند. همچنین از مزایای این پارچه این است که دارای رنگ ‌ها و طرح ‌های متنوعی است. از معایبی که می ‌توان برای این پارچه گفت، این است که بعد از مدتی مصرف، آب می ‌رود. البته می‌توان با دوخت لباس یا مانتو، از پارچه ‌های نخی یک استایل شیک داشت.

 

پارچه لینن

یکی دیگر از پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی و انواع پیراهن ساحلی ، پارچه‌ های لینن هستند که از متریال ‌هایی مانند: پلی استر، ویسکوز و پنبه تولید می ‌شوند. پارچه‌ های طبیعی محسوب می‌شوند و دارای مزایای زیادی، مانند خنکی، سبکی و کاربردی بودن، دارند که حس شادابی به بدن داده و توانایی جذب بالا دارند. بسیار مناسب فصل تابستان و بهار بوده و از معایب آن، می ‌توان به چروک شدن آن اشاره کرد.

 

پارچه کرب حریر

پارچه کرپ حریر، از گزینه ‌های خوب برای دوخت مانتوهای تابستانی است که برای مدل ‌های گشاد یا پانچو بسیار مناسب است. این پارچه بسیار نازک بوده و مناسب دوخت لباس و مانتو است. بدن نما نیست، دارای رنگ و طرح‌ های متنوعی است و الیاف این پارچه در انواع مختلف مصنوعی و طبیعی تولید می ‌شود. دارای جنس پارچه چینی و کره‌ای در بازار است و جنس کره‌ ای آن مرغوب ‌تر است. پارچه کرب حریر، پارچه‌ای است که از ترکیب دو نوع پارچه، کرپ و حریر، بافته می‌شود. این پارچه از الیاف طبیعی یا مصنوعی، مانند ابریشم، پنبه، پلی‌استر یا ویسکوز، بافته می‌شود. پارچه کرب حریر دارای ویژگی‌های زیر است:

  • لطیف و نرم است و به راحتی روی بدن می‌نشیند.
  • درخشان است و جلوه‌ای زیبا به لباس می‌بخشد.
  • خنک است و به راحتی عرق بدن را جذب می‌کند.
  • قابلیت شستشوی آسانی دارد و به راحتی چروک نمی‌شود.

 

پارچه لی کاغذی

این پارچه هم از پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی ، به شمار می ‌رود که برای دوخت مانتو های اسپرت و سبک، مناسب است. شبیه کتان بوده و نازک است. از مزیت آن برای دوخت مانتو، می ‌توان به راه راه بودن تار و پود آن، اشاره کرد که باعث شده هوا در آن به راحتی جریان پیدا کند و به راحتی در این پارچه هوا جابجا می‌ شود. پارچه لی کاغذی، نوعی پارچه جین است که از الیاف پنبه و پلی‌استر بافته می‌شود. این پارچه به دلیل وزن سبک، خنکی و مقاومت بالا، یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های زنانه و مردانه در فصل‌های گرم سال است. پارچه لی کاغذی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • سبک است و به راحتی روی بدن می‌نشیند.
  • خنک است و به راحتی عرق بدن را جذب می‌کند.
  • مقاوم است و در برابر سایش و پارگی مقاوم است.
  • چروک نمی‌شود.

 

کلام پایانی

با توجه به تنوع پارچه ‌های موجود در بازار، پارچه ‌های مناسب مانتو تابستانی بسیار زیادی، در بازار وجود دارد که به چند نمونه محبوب آنها اشاره کردیم. دوخت مانتو، با این پارچه ‌ها بسیار رایج‌ تر است و مناسب فصل گرم تابستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *