مقالات

لینن درست است یا لنین؟+ کاربرد و مزایای آن در دوخت مانتو

لینن یا لنین

انواع پارچه های باکیفیت

یکی از قدیمی ‌ترین و شاید اولین نوع الیاف پارچه در طول تاریخ پارچه لینن است که از گیاهی به نام فلاکس و از الیاف طبیعی تولید می ‌شود. یک نمونه بهترین نوع پارچه‌ طبیعی به شمار می ‌آید. از خصوصیات این پارچه طبیعی می ‌توان به خشک شدن و جذب رطوبت بالای این پارچه اشاره کرد که باعث می ‌شود از پارچه ‌های پرطرف دار در فصل ‌های گرم باشد که در تابستان و بهار بیشتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد. البته سوال مهم این است که لینن یا لنین؟ کدام یک نام درستی است؟ با مزون لباس ثامن همراه باشید.

 

پارچه لنین یا لینن؟

به این پارچه لینن یا لنین می گویند که البته حرف ی و ن در دومی جابه جا قرار گرفته که به همین علت برخی از افراد در ادای کلمه و تلفظ آن اشتباه می ‌کنند. تلفظ درست این پارچه همان لینن است. امروزه این پارچه را برای مدل ‌های لباس زنانه، مردانه و انواع مانتو ها مورد استفاده قرار می‌دهند که بسیار پرطرف دار هستند. نام پارچه لینن بسیار رایج است و از محصولات ویژه و محبوب برای انواع لباس ‌های تابستانی است. این پارچه به علت خنک بودن و امکان تنفس پذیری در گرما از نمونه پارچه‌ های ارزشمند بوده که از %22 پنبه، %43 ویسکوز و %35 آن از کتان تشکیل می ‌شود.

 

پارچه لنین

 

ویژگی ‌های پارچه لینن

یکی از پارچه ‌های پرکاربرد و پرطرف دار پارچه لینن یا لنین است که به دلیل خصوصیات منحصر به فردی که دارد، در فصل ‌های تابستان و بهار بسیار مورد توجه بوده و مورد استفاده قرار می‌ گیرد. دارای بافتی نرم و لطیف بوده و بسیار با دوام است که از ویژگی ‌های مهم این پارچه محسوب می ‌شود. لینن دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و به همین علت بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرد. زیرا از پارچه‌ های مفید و بهداشتی به شمار آمده و از پارچه لینن در صنعت پوشاک و مد بسیار استفاده می ‌شود.

این پارچه پرزی ندارد و گرد و غبار را هم از خود دفع می ‌کند که این ویژگی بسیار مورد توجه است. پارچه لینن یا لنین پارچه ‌ای خوش فرم و خوش دوخت لقب گرفته و به همین دلیل مورد توجه خیاطان و طراحان زیادی قرار دارد و موجب شده مدل ‌های ویژه و بسیار شکیلی را با آن طراحی کرده و بدوزند.

 

بیشتر بخوانید : انتخاب آیا مانتو لنین آب میرود ؟ + مزایای مانتو لنین و معایب و انواع

 

کاربرد های پارچه لینن

گفته شد که از جمله پارچه ‌های محبوب و بسیار پرطرف دار است و دارای کاربرد های زیادی است و در دوخت پوشاکی مانند: پیراهن، دامن، مانتو، انواع شلوار و … مورد استفاده  قرار می ‌گیرد. به دلیل خنک بودن این پارچه هم می ‌توان مدل ‌های لباس ‌های خنک تابستان و بهاره را هم تهیه کرد؛ زیرا دیگر نگران عرق سوز شدن نمی ‌شویم. از کاربردهای خوب و عالی پارچه لینن یا لنین، دوخت شومیز از این پارچه و دوخت تاب دامن ‌های خنک تابستانه است. دیگر کاربردهای آن دوخت ملحفه و پرده است که بسیار مفید و کاربردی بوده و حتی می ‌توان انواع دستمال ‌های نظافت و دوخت مدل ‌های کیف و کفش را هم با این پارچه انجام داد.

 

پارچه ای خنک و بادوام

از مزایای دوخت مانتو با پارچه لینن یا لنین می ‌توان گفت که پارچه خنکی است و اینکه به راحتی هوا را عبور می‌دهد. نسبت به پارچه‌ های دیگر پنبه‌ ای زیباتر و حتی درخشان ‌تر است و جنس بسیار با دوامی دارد و در دوخت مانتو بیشتر استفاده می شود.

هرچه این پارچه شسته شود، لطیف ‌تر و حتی نرم‌ تر می ‌شود که برای دوخت انواع مانتو تابستانه و بهاره بسیار مناسب است. پارچه لینن زمانی که خیس یا مرطوب می ‌شود، کمی شل و وارفته می ‌شود. زمانی هم که خشک می‌شود به حالت اولیه خود و استحکام قبلی برمی ‌گردد و به سادگی دچار لکه و چرک نمی ‌شود. الیاف این پارچه کشی نبوده و اگر لباسی به صورت زیاد تا شود، شکل و ظاهر آن به هم می ‌ریزد. این پارچه با رنگ و طرح ‌های متنوع موجود است که برای دوخت انواع مانتوها بسیار مناسب است.

 

پارچه لینن

از جدیدترین کالکشن مانتوهای مزون ثامن ، از بهترین های عمده فروشی مانتو ، دیدن نمایید.

 

نکات مهم در زمان دوخت پارچه لینن (یا لنین)

برای اینکه از پارچه لینن یا لنین برای دوخت استفاده کرد، باید نخ ‌های مناسب تهیه کرد. نخ پنبه ‌ای گزینه عالی است که حتی خیاط‌ های مبتدی هم با این نخ می ‌توانند پارچه‌ های لینن را بدوزند. در زمان دوخت این پارچه ‌ها باید به نکاتی توجه کرد که عبارت اند از:

 

در نظر گرفتن وزن پارچه

اگر می‌خواهید لباس ‌های خنک تابستانی بدوزید، می ‌توانید از پارچه‌ های لینن که وزن سبک و نرمی دارند، استفاده کنید. البته برای دوخت کت و شلوار باید از پارچه لینن هندی که وزن متوسطی دارد، استفاده شود؛ زیرا نسبت به ساییده شدن مقاومت دارند.

 

شستن پارچه لنین (یا لینن) قبل از برش

پارچه لینن یا لنین آب می ‌رود؛ پس قبل از اینکه برای لباسی آن را برش بزنید، بهتر است ابتدا آنها را شست. چرا که اگر بعد از دوخت آن را شستشو داد، اندازه‌ آن متفاوت خواهد بود.

 

برش

پارچه‌ های لینن احتمال دارد، چین‌ دار باشند؛ پس در زمان برش باید بیشتر دقت شود و از مدل و الگوهای درست و مناسبی استفاده کرد.

 

دوخت با سرعت کم

در زمان دوختن پارچه ‌های لینن یا لنین باید از سرعت کمی استفاده شود تا پارچه دچار چین و چروک نشود. بعد از اینکه دوخت لباس تمام شد، آن را اتوکشی کرد تا ظاهری صاف و شکیل پیدا کند.

 

انواع لنین

 

انواع پارچه‌ های لینن (یا لنین) بر اساس بافت

پارچه لینن از جمله پارچه ‌های محبوب امروزی است که ویژگی ‌های منحصر به فردی دارد. این پارچه دارای انواع مختلفی از نظر بافت است که شامل موارد زیر می شوند:

  • پارچه لینن ساده _ این نوع معمولی پارچه لینن است که بیشتر برای پاک کردن شیشه ‌ها، حوله آشپزخانه و خشک کردن دست استفاده می ‌شود. معمولا به صورت چهارخانه یا راه راه است و در رنگ ‌های آبی، قرمز و یا پس زمینه سفید تولید می ‌شوند.
  • پارچه لینن پوششی _ این مدل بسیار محبوبی است که در تهیه مانتو، کت و شلوار، پیراهن و دیگر پوشش استفاده می ‌شود که دارای بافتی نرم و تراکم نخ آن زیاد است.
  • لینن ژاکارد _ زیباترین نوع پارچه لینن یا لنین است که ترکیبی از لینن و پنبه بوده و سبک و خنک است. رنگی ثابت دارد و از عرق سوز شدن جلوگیری می ‌کند.
  • لینن داماسک _ این پارچه به لینن گلدار هم معروف است که دارای ضخامت بوده و تنوع طرح دارد. برای رومیزی و رومبلی بسیار کاربرد داشته و دارای انواع مختلفی است.
  • پارچه لینن شل بافت _ این پارچه توانایی جذب بالایی داشته که بیشتر برای حوله ‌های بهداشتی، حوله حمام و پوشک استفاده می ‌شود.

 

مزون اینترنتی ثامن ، از بهترین های تولیدی مانتو اسپرت

 

کلام آخر

در پاسخ به سوال لینن یا لنین متوجه شدیم که لینن درست است و این پارچه یکی از گزین های پرطرفدار در تولید انواع پوشاک است. از سالیان دور تا به امروز، نحوه مصرف پارچه لنین بسیار متفاوت شده است. زیرا در گذشته‌ های دور فقط از ۵ درصد این پارچه در مد و پوشاک استفاده می ‌شد؛ ولی امروزه حدود ۷۰ درصد از پارچه لینن در مد و پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *